fredag 3. januar 2014

Daimiskake :)


På nyttårsaften hadde vi Daimiskake til dessert !
Oppskriften har jeg fått av mamma.

DAIMISKAKE 

Bunn :

3 eggehviter
120 g sukker 
120 g malte hasselnøtter

Pisk først eggehvite og sukker stivt, så vender du de malte mandlene i.
Ha røren i en smurt 24 kakeform.
Stek kaken på 180 gr i ca 30 minutter.
Avkjøl.

Fyll :

3 eggeplommer
140 g sukker
2 ss sterk kaffe eller likør
5 dl kremfløte
2 doble plater med Daim sjokolade

Pisk eggeplommer og sukker.
Ha i kaffe eller likør ( jeg brukte espresso ) 
Pisk fløten for seg selv til det blir krem.
Vend eggeplomme blandingen inn i kremen.
Knus Daim sjokoladen i passende biter og vend dette inn i massen.
Hell fyllet på den avkjølte bunnen ( nå er formen på ).
Sett kaken i fryseren.
Ikke helt sikker på hvor mange timer det tar før det har blitt til is, men jeg lagde kaken kl 15,
og vi spiste av den kl 21 ;)


Servert på Astrid turi-design fra figgjo flint.


Absolutt min favoritt !

En kake med gode minner :)



6 kommentarer:

Unknown sa...

Seriøst god kake :) Nesten litt for god, faktisk :)
Riktig godt nyttår til deg og dine :) Gler meg til å følgje med på dei fine retroskattane du finn i 2014 :)
Klem, Kristin

Miss Lindy Lee sa...

Åh, den kaka der lager mor min og, kjempegod!

Janne sa...

Ååååh, den eeer så god!! Må lage til sneipen sin bursdag kjenner jeg ;)

Godt nytt år, Janne!!!

Anonym sa...

Nyyydelig kake!! Men brukte du mandler eller hasselnøtter... ;o)

Hilsen Line i Oslo.

Skjerstad sa...

Hei Line :)
Denne gangen brukte jeg både mandler og hasselnøtter. Men det er best med bare hasselnøtter.
Anbefales !

Janne

Bella sa...

Daimiskake bruker min mamma å bake hver jul! ;) Og den er jo bare såå god! :) Ønsker deg en fin mandag!
klem